LÁNCTÁNYÉROK
A WM kerékpárok típustól függően több féle lánctányérral voltak szerelve.Sok esetben az adott al -márkára jellemző mintával.Csepelen az alap WM tányérok mellett megrendelésre készültek még különleges egyedi lánctányérok is, melyek főként "forgalmazói"kerékpárokban lettek beépítve.
A lánctányérok a mintabeli eltéréseken kívül még sokféle egyébb részletben is különbozhettek egymástól.Voltak különbző méretben(eltérő fogszámmal), voltak megmunkálásukat tekintve esztergált és préselt változatban , kivitelüket nézve krómos , nikkeles , esetleg kadmiumos bevonattal.Léteztek nyújtott láncra (5/8) gyártott változatok is. Felfogatás módját figyelembe véve csavarmenetes , préselt , csavaros , és ritkább esetben szegecselt változattal találkozhatunk. Készültek normál(1/2*1/8) és erősített(1/2*3/16)láncra. A ballon és félballon kerékpárok erősített láncra készített lánckerekei , a közhiedelemmel ellentétben nem az erősen peremezett , hanem a kevésbé hangsúlyos peremmel ellátott , ámbár anyagában vastag tányérok voltak.
Tányérméretek
48 foggal |
Jellemzően férfi gépeken |
46 foggal |
Gyakori méret női bicikliken, versenygépeknél,fiú és leány kerékpároknál. |
42 foggal |
Egyes női bicikliknél és gyermekkerékpároknál |
38 foggal |
Árúhordó tricikli és gyermekkerékpárok esetében |
Összehasonlításban |
48-46 48-42 48-38 |
Az 1931-es Weiss Manfred kerékpárkatalógus említ egy 60 fogas lánctányért lehetséges megoldásként Csepel kerékpároknál, de a mai napig nem került még elő ilyen tányér.Legalábbis nincsen róla információ.
Tányérok nyújtott láncra
Árúhordó |
Kétféle minta volt jellemző, Csepel felirattal és csillagmintás |
Katonai |
Csillagmintás lánctányér mely a fekete bevonatban különbözik az árúhordónál látható krómos tányértól.Ez mellett évszám található rajta. |
Összehasonlításban |
Normál fogú ( 1/2 ) lánctányér mellett jól látható a különbség , Csepel csillagmintás |
Lánctányérok felfogatás módja szerint
Csavarmenetes |
A leggyakoribb felfogatási mód.jelen van a 30-as évek elejétől a 40 -es évek végéig. |
Préselt |
A 30-as évek végén jelenik meg, s egészen a Rákosi korszak végéig használják. |
Csavaros |
Inkább a 30-as évek második felétől -a 40 es évek közepéig. Ritkább típusoknál. |
Szegecselt |
A 30-as évek második felétől, talán néhány évig .Ritka felfogatási mód a WM-nél. |
Összehasonlításban |
|
A láctányérok kivitelüket tekintve feltehetőleg az idők során változtak.Ebből kifolyólag valószínűleg néhány jellegzetesség ,főként a bevonatokat és a megmunkálást tekintve, adott időszakra lehetett jellemző.De ezek a határszámok ma még nem pontosan meghatározhatóak.Talán mert ezek a határok sohasem voltak élesen elkülöníthetők.Vélhetően egyfajta lassú átmenet volt jellemző.És voltak időszakok amikor a különféle varriációk egymás mellett is megjelentek a változatos kerékpár kínálatban.Ezért evvel kapcsolatban csak nagyjábóli adatokat lehet leszűrni a leletekből.
Bevonatok
Krómos |
Jellemzőbben a 30-as évek második felétől |
Nikkeles |
Inkább a korai években , s később néhány ritkább típusnál |
Kadmiumos |
A 30-as évek végén , nem gyakori |
Feketített |
Katonai kerékpárnál |
|