Kormányfejcsapágy készletek
Az első években a WM kerékpároknál egy régi típusú, külföldi (Osztrák) mintájú fejcsapágykészletet használtak.A későbbiekben az alap felszereltségű, normál kerékpárokra jellemző egyszerű fejcsapágykészlet mellett már léteztek különleges igénybevételre tervezett "extra" kivitelű fejcsapágyak is.Ezek felhasználása ritkább esetben , és különleges kerékpároknál történt.
Az "egyszerű "WM" fejcsapágykészlet az idő előrehaladtával folyamatos változásokon ment át , a fejlesztéseknek köszönhetően.A korai években egy régies , külföldi mintáknak megfelelő fejcsapágykészletet használtak.(Régi típusú fejcsapágykészlet) Ezeknél a készleteknél a felső kónusz élén lévő minta nem minden esetben egyezik, lehetnek eltérések,viszont a kónusz fő paraméterei nagyjából megegyeznek.
A harmincas évek közepén egy apró változtatás történt.Bár még a főbb alkatrészek megmaradtak, a"PUCH" mintájú kontraanyát " leváltotta egy a WM -re jellemző tipikusan magyaros formavilágú anya, mely kisebb eltérésekkel végig jelen volt egészen a rendszerváltásig.(talán még tovább is).
Nagyjából 1937 tájékán bevezettek egy megjelenésében és szerkezetében is modernebb kormányfejcsapágykészletet, megtartva a korábban már használt új kontraanyát.Ez az új magyar készlet az évek során további változásokon ment át.
Valamikor a negyvenes évek közepén a csészék kissé gömbölydedekké váltak, széleik lekerekítettek lettek, de valójában ez nem volt szembetűnő módosítás.
Ezt követően a "Rákosi" korszak, a csapágykészlet alsó és felső kónuszának főbb paramétereit megtartva, új formavilágú, jellegzetes csészékkel hozott látványos változást.A kissé terebélyesebb, s éleinél furcsán megtört csészék adtak helyet a már modernebb s nagyobb méretű , új típusú golyóskosárnak.
A fejcsapágykészleteknél az árúhordó kerékpár alsó nagy csészéjét kivéve, szinte minden esetben golyóskosarakat használtak.Legtöbb esetben 5/32" méretű golyókkal.Kivétel volt ez alól az Extra-Super fejcsapágykészlet , ahol 3/16" méretű golyóknak megfelelő kosár volt beépítve.
Az első időkben a kormányfejcsapágykészletek nikkeles bevonattal voltak ellátva ,a későbbiekben viszont inkább a krómos változatok voltak jellemzőek . Katonai kerékpároknál a feketített megoldást alkalmazták.
A tipikus WM fejcsapágykészletek mellett forgalmazói WM vázakba ,esetenként beépíthettek egyéb , talán külföldi fejcsapágyakat is.
|