LÁMPATARTÓK
A külföldi szokásoktól eltérően, magyar kerékpároknál "beépített fix" lámpatartókkal elég sokáíg ,egészen a 70 -es évekig találkozhatunk.Bár az utolsó időben már csak néhány típusnál jelemző, (pl:-Toldi, Pajtás)
Az évek során kisebb változások történhettek, de az egyszerű kerékpároknál hasonló volt a lámpatartók formavilága.Ezektől eltért a katonai és az árúhordó kerékpár tartója,mely katonai esetében kicsit, árúhordónál nagy mértékben különbözött a szokványos hazai formától .
A tartókat legtöbb esetben a kormányfejcsapágyak kiegészítőjeként,(egyben orros-alátétként) közvetlenül a kontraanya alá építették be.Kivétel ez alól az árúhordó kerékpár , ahol egy speciális lámpatarót használnak, melyet a kosár elülső részére csavarokkal rögzítettek.
Érdemes megemlíteni még egy tartót, ami gyakori és jellemző is sok előkerült magyar kerékpárroncsnál, mégsem WM típus.Ez egy vastagabb - s erősebb lámpatartó, mely feltehetőleg mosoni Kühne gyár alkatrésze.De legalábbis a Kühne OSO kerékpárok jellemző tartója. Ezek valószínűleg a hosszú évek viszontagságai során kerülhettek időnként WM gépekre is.
Az egyszerű WM bicikliknél kettő féle lámpatartóval találkozhatunk.Létezett egy hosszabb és egy rövidebb típus.A korai hosszú forma (alul hosszanti kivágással ) a kezdetektől a 40 -es évekig gyakori.
A rövidebb tartó(alul "háromszögforma" kivágással) inkább a 30 -as évek közepétől nagyjából a 40 -es évek közepéig jellemző , egyes típusoknál.
Az 50-es évektől a korai hosszabb tartóhoz kissé hasonlatos ,új rövid változat (alul hosszanti kivágással) van használatban.
Létezett még egy sárgaréz öntvény lámpatartó, amit a korabeli WM alkatrészárjegyzékek kínáltak.Ezt a tartót feltehetőleg nem a kerékpárok részekent, hanem külön megvásárolható kiegészítőként adhatták, melyet a kormányszárra lehetett rögzíteni.
A katonai kerékpár esetében a lámpatartó feketített bevonattal készült.Normál bicikliknél nikkeles , krómos és kadmiumos változtokkal találkozhatunk.A nikkeles bevonat inkább csak a korai években volt jellemző.
|