VETERÁN KERÉKPÁR -SKISS- ALTES FAHRRAD
VETERÁN KERÉKPÁR -SKISS- ALTES FAHRRAD
Gyűjtemény
 
Egyéb
 
VIDEO

SKISS "FILM"

 
!!!! ÚJ !!!!

CSEPEL

 
Kormányok

KORMÁNYOK

 

A Weiss Manfréd művekben a kerékpárgyártás egy meglehetősen lapos, széles "Puch"mintájú kormánnyal kezdődött.Ezt követően, hamarosan megjelent néhány mélyebb ívű szélesebb és keskenyebb kormányforma is.Többek között a későbbi "Tipikus" WM kormány elődje is szerepelt már a korai évek kínálatában.Ebben az időben Túra gépeknél egy közepes szélességű mélyített, Ballon kerékpároknál kissé laposabb , női bicikliknél kimondottan keskeny, mély  ívű kormányformát használtak.A lapos"Osztrák Puch formájú" kormánytest egészen a 30-as évek közepéig jelen lehetett néhány kerékpártípus esetében.

A magyar kerékpárgyártásban az esetek jelentős részében előépített kormányokat alkalmaztak.Ezeknél a kormánybilincs úgy van kiképezve, hogy a kormánytest, a kormányszárhoz viszonyítva néhány centit előreáll. Versenykormányoknál ez az előreállás esetenként jelentős mértékű is lehetett(6-8 cm).Weiss Manfréd bicikliknél a "nem előépített" kormányok használata szinte elenyésző mértékű.A RAPID, a KORVIN, és a SPORT kerékpár , ahol a katalógus ezt a ritka , régies formát írja elő.Ezeknél a márkáknál is feltehetőleg csak a 30 -as évek közepéig lehetett .(Az 1939-es "HANGYA" árjegyzékében a "SPORT" kerékpárt már "előépített" kormánnyal kínálják, szemben a 36-os WM katalógussal , ahol a "nem előépített "formát írják elő).

A "Nem előépített" kormányok inkább a 10-es , 20-as évek jellemző alkatrészei.Ezeknél a típusoknál felülről nézve a kormánybilincsnél , a kormányszárhoz képest a kormánytest nincs előretolva.Az ilyen kormányoknál a karos gumifék is kicsit másképp helyezkedett el mint "előépített" társaiknál.

A "Magyar nem előépített " kormány nem rendelkezett kormánybilinccsel.Ezek a típusok eddigi ismereteink szerint bilincs nélkül , hegesztéssel voltak összeállítva.

A kormányok többségében 25 mm -es csővastagsággal készültek.Ez mellett létezett még egy 22 mm-es változat is.Ez a 22 mm -es kormány néhány típus sajátossága volt, vagy lehetséges választásként szerepelt egy-egy  kerékpármárkánál a 25 mm -es kormánytest mellett pl: -SPÁRTA, DIADAL, CSEPEL.

 

Magyar kormánytestek

WM

"Puch" mintára

25mm

1

2

Több  Nézet           

 

Osztrák "Puch" mintának megfelelő lapos széles kormány.

 Főként az első években szinte minden típusban,később csak elvétve fordul elő.

 

WM

Korai

1

2

 

Több nézet

 

A "Tipikus" WM kormány elődje.Nagyon hasonló.Leheletnyivel kevésbé hajlik ki oldalra mint a későbbi változat. 

Kb 1931-1936

WM

 Balllon 

25mm

1

2

Több nézet

 

Inkább egyes ballon gépeknél 

Jellemzően 1933-1945

 

WM

Női 

25mm

1

2

Több nézet

 

Női kerékpároknál

Jellemzően 1933-1945

 

WM

 Tipikus 

25mm

1

2

Több nézet

 

Legjellemzőbb WM forma, nagyjából 1936-1950

A képen látható , a bilincs kiképzése alapján feltehetőleg 1939 utáni.

 

WM

22mm 

1

2

Több nézet

 

30-as évek második felében, 40-es évek elején néhány típusnál

 

WM

Nem előépített

1

2

Több nézet Rapid ,Korvin és Sport kerékpárnál  a 30-as évek közepén

"Szoci" 

22mm

 

 1 

 2      

Több nézet

 

50 -es évektől

 

 

 

Összehasonlításban

 

WM korai----WM "Puch"minta

 

 

WM korai----WM tipikus

 

 

WM korai----WM ballon

 

 

WM korai----WM női

 

 

WM korai 25 mm----WM  22 mm

 

 

WM előépített----WM nem előépített

 

 

WM korai----"Szoci"

 

 

A legkorábbi katalógusok (1931)kínáltak még egy , a 20-as éveket idéző "lefelé hajló "kormányt, s egy "Angol" kormányformát is választható megoldásként a megrendelt kerékpároknál, feltehetőleg speciális egyéni igények kielégítésére. Ezekből a ritka kormányokból egyértelműen hazai darabokat kellő bizonyosság hiányában , s az erre vonatkozó leletek kicsiny száma miatt, nehéz lenne hitelesen bemutatni, éppen ezért az ezeket szemléltető fotókon csak a "FORMA" megvilágítása történik.

 

Korai katalógusok kínálatában

Angol

kormány


 1

 2    

 

  Több nézet         

 

Külföldi kormányforma.Korai WM katalógusokban lehetséges válsztás "túra" kormány mellett.

 

Lefeléhajló

kormány

1

2

 

  Több nézet                              

 

A  20-as éveket idéző kormányforma.Korai (1931)katalógus  kínálatában lehetséges választás néhány kerékpár típusnál.

 


 A 30-as évek első felében a WM kerékpárok sokkal változatosabb képet mutattak mint  a  1937 utáni "felfutási" időt követően, köszönhetően a kezdetekre jellemző szerteágazóbb alkatrész kínálatnak, többek között a sokkal elkülöníthetőbb kormányformáknak.
Bár 1937 után jóval több kerékpártípus volt forgalomban, mégis főbb jellegzetességeiket figyelembe véve hasonló hangulatú biciklik voltak ezek, az újjonan bevezetett "tipikus"WM alkatrészeknek köszönhetően.Ilyen, a kerékpár jellegét meghatározó alkatrész volt a "Tipikus" WM kormány is, mely kormánytípus őse már a 30-as évek elején megjelent, s  kisebb módosításokkal az évtized végére szinte egyeduralkodóvá vált.Majdnem minden "túra" és "ballon" kerékpár jellemző alkatrésze ettől az időtől kezdve. Habár 1937 után is volt  2-3 féle "túra"-kormány hsználatban,ezek első ránézésre igazán nem voltak elkülöníthetőek.A keskenyebb és szélesebb változat is ugyanazon arányokat követte.Gyakorlatilag ez ekkor már inkább csak méretbeli különbség volt, mintsem formabeli változatosság.
Nagyjából 1939-től megváltozik a kormányszárbilincsek kiképzése, és felső lapjának dőlésszöge, de az ekkor már egyeduralkodóvá vált "tipikus" kormányforma változatlanul megmaradt egészen az 50-es évek elejéig.

 

Kormányszárbilincsek

 

   Kormányszárbilincs

Furat

Normál

 

 

Kormányszárbilincs

Furat

Árúhordó

  

   Összehasonlítás

 

 Kormányszárbilincs "1939" előtt

 

Kormányszárbilincs "1939" után   Összehasonlítás

 

 

Léteztek még "speciális" kormányok, melyeket ritkább kerékpártípusoknál használtak.Ide sorolhatók a versenykerékpároknál használt versenykormányok, a gyermekbiciklik kormányai, az árúhordó kerékpár kormánya, és az igazán különleges katonai kerékpár kormány.Árúhordó kerékpár esetén a kormánytest rendszerint az adott korszakra jellemző "túra" kormánynak megfelelő formát viseli, csak a kormánybilincsen található furat mérete különbözik(nagyobb) a szokványostól, a sajátos fékrendszernek és a különleges feszítőrendszernek köszönhetően.Katonai bicikliknél egy extra széles ,szokatlan formájú, csatos rögzítéssel ellátott, kormyányszárról levehető kormánytestet használtak, mely szintén különleges fék és hazánkban szokatlan feszítőrendszerrel volt ellátva. Meg kell jegyezni hogy a kis számban gyártott M-40 ejtőernyős magyar katonai biciklinél a "tipikus" katonai kormány  helyett hagyományos formájú WM kormánytestet építettek be, azzal a különbséggel hogy a kormánybilincs felső lapján nem volt furat.A kormány rögzítését a megszokott diós rendszerű kormányék nélkülözésével, kisgyermekkerékpároknál ismert módón, a fejcsapágyon lévő szorítóbilinccsel oldották meg.

 

Speciális kormányok
Verseny

1

2

Több nézet

 

Versenykerékpároknál

 

Gyermek
1

  2     

Több nézet

 

16"-24" gyermek bicikliknél 

 

Katonai

1

2

Több nézet

 

M 32 mintájú  Katonai kerékpároknál

 

 

 

Összehasonlításban

    

WM korai--WM gyermek

    

 

WM korai--WM katonai

 

 

WM korai--Lehajló

 

 

WM" korai--Verseny

 

 

Az első időkben a kormányokat nikkeles bevonattal látták el. A nikkelt fokozatosan felváltotta a króm.Az évtized közepétől már csak néhány régies kerékpár típus kormányain használták a nikkel sárgásabb fényű bevonatát, feltehetőleg a klasszikus megjelenés érdekében.A 30-as évek vége felé ritkább esetben kadmiumos bevonat is fellelhető.A 40-es évek elején-közepén jellemző volt a feketére zománcozott(festett) kormányok használata, vélhetően a háborús helyzetben kialakult nyersanyaghiánynak köszönhetően.

1945 utáni bicikliknél ismét krómozott kományokkal találkozhatunk, annyi különbséggel hogy ez a króm valamivel sárgásabb , melegebb hatású a háború előtti szürkés hűvös fényű króm bevonattól.

A katonai kerékpárok kormányai ,ahogyan a legtöbb katonai bicikli alkatrész feketítéssel voltak felületkezelve.

 
Hobbi
 
WM
 
Bejelentkezés ?
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek