KORMÁNYOK
A Weiss Manfréd művekben a kerékpárgyártás egy meglehetősen lapos, széles "Puch"mintájú kormánnyal kezdődött.Ezt követően, hamarosan megjelent néhány mélyebb ívű szélesebb és keskenyebb kormányforma is.Többek között a későbbi "Tipikus" WM kormány elődje is szerepelt már a korai évek kínálatában.Ebben az időben Túra gépeknél egy közepes szélességű mélyített, Ballon kerékpároknál kissé laposabb , női bicikliknél kimondottan keskeny, mély ívű kormányformát használtak.A lapos"Osztrák Puch formájú" kormánytest egészen a 30-as évek közepéig jelen lehetett néhány kerékpártípus esetében.
A magyar kerékpárgyártásban az esetek jelentős részében előépített kormányokat alkalmaztak.Ezeknél a kormánybilincs úgy van kiképezve, hogy a kormánytest, a kormányszárhoz viszonyítva néhány centit előreáll. Versenykormányoknál ez az előreállás esetenként jelentős mértékű is lehetett(6-8 cm).Weiss Manfréd bicikliknél a "nem előépített" kormányok használata szinte elenyésző mértékű.A RAPID, a KORVIN, és a SPORT kerékpár , ahol a katalógus ezt a ritka , régies formát írja elő.Ezeknél a márkáknál is feltehetőleg csak a 30 -as évek közepéig lehetett .(Az 1939-es "HANGYA" árjegyzékében a "SPORT" kerékpárt már "előépített" kormánnyal kínálják, szemben a 36-os WM katalógussal , ahol a "nem előépített "formát írják elő).
A "Nem előépített" kormányok inkább a 10-es , 20-as évek jellemző alkatrészei.Ezeknél a típusoknál felülről nézve a kormánybilincsnél , a kormányszárhoz képest a kormánytest nincs előretolva.Az ilyen kormányoknál a karos gumifék is kicsit másképp helyezkedett el mint "előépített" társaiknál.
A "Magyar nem előépített " kormány nem rendelkezett kormánybilinccsel.Ezek a típusok eddigi ismereteink szerint bilincs nélkül , hegesztéssel voltak összeállítva.
A kormányok többségében 25 mm -es csővastagsággal készültek.Ez mellett létezett még egy 22 mm-es változat is.Ez a 22 mm -es kormány néhány típus sajátossága volt, vagy lehetséges választásként szerepelt egy-egy kerékpármárkánál a 25 mm -es kormánytest mellett pl: -SPÁRTA, DIADAL, CSEPEL.
Magyar kormánytestek
WM
"Puch" mintára
25mm
|
1
2
|
Több Nézet
|
Osztrák "Puch" mintának megfelelő lapos széles kormány.
Főként az első években szinte minden típusban,később csak elvétve fordul elő.
|
WM
Korai
|
1
2
|
Több nézet
|
A "Tipikus" WM kormány elődje.Nagyon hasonló.Leheletnyivel kevésbé hajlik ki oldalra mint a későbbi változat.
Kb 1931-1936
|
WM
Balllon
25mm
|
1
2
|
Több nézet |
Inkább egyes ballon gépeknél
Jellemzően 1933-1945
|
WM
Női
25mm
|
1
2
|
Több nézet |
Női kerékpároknál
Jellemzően 1933-1945
|
WM
Tipikus
25mm
|
1
2
|
Több nézet |
Legjellemzőbb WM forma, nagyjából 1936-1950
A képen látható , a bilincs kiképzése alapján feltehetőleg 1939 utáni.
|
WM
22mm
|
1
2
|
Több nézet |
30-as évek második felében, 40-es évek elején néhány típusnál
|
WM
Nem előépített
|
1
2
|
Több nézet |
Rapid ,Korvin és Sport kerékpárnál a 30-as évek közepén |
"Szoci"
22mm
|
1
2
|
Több nézet |
50 -es évektől
|
A legkorábbi katalógusok (1931)kínáltak még egy , a 20-as éveket idéző "lefelé hajló "kormányt, s egy "Angol" kormányformát is választható megoldásként a megrendelt kerékpároknál, feltehetőleg speciális egyéni igények kielégítésére. Ezekből a ritka kormányokból egyértelműen hazai darabokat kellő bizonyosság hiányában , s az erre vonatkozó leletek kicsiny száma miatt, nehéz lenne hitelesen bemutatni, éppen ezért az ezeket szemléltető fotókon csak a "FORMA" megvilágítása történik.
Korai katalógusok kínálatában
Angol
kormány
|
1
2
|
Több nézet
|
Külföldi kormányforma.Korai WM katalógusokban lehetséges válsztás "túra" kormány mellett.
|
Lefeléhajló
kormány
|
1
2
|
Több nézet
|
A 20-as éveket idéző kormányforma.Korai (1931)katalógus kínálatában lehetséges választás néhány kerékpár típusnál.
|
A 30-as évek első felében a WM kerékpárok sokkal változatosabb képet mutattak mint a 1937 utáni "felfutási" időt követően, köszönhetően a kezdetekre jellemző szerteágazóbb alkatrész kínálatnak, többek között a sokkal elkülöníthetőbb kormányformáknak.
Bár 1937 után jóval több kerékpártípus volt forgalomban, mégis főbb jellegzetességeiket figyelembe véve hasonló hangulatú biciklik voltak ezek, az újjonan bevezetett "tipikus"WM alkatrészeknek köszönhetően.Ilyen, a kerékpár jellegét meghatározó alkatrész volt a "Tipikus" WM kormány is, mely kormánytípus őse már a 30-as évek elején megjelent, s kisebb módosításokkal az évtized végére szinte egyeduralkodóvá vált.Majdnem minden "túra" és "ballon" kerékpár jellemző alkatrésze ettől az időtől kezdve. Habár 1937 után is volt 2-3 féle "túra"-kormány hsználatban,ezek első ránézésre igazán nem voltak elkülöníthetőek.A keskenyebb és szélesebb változat is ugyanazon arányokat követte.Gyakorlatilag ez ekkor már inkább csak méretbeli különbség volt, mintsem formabeli változatosság.
Nagyjából 1939-től megváltozik a kormányszárbilincsek kiképzése, és felső lapjának dőlésszöge, de az ekkor már egyeduralkodóvá vált "tipikus" kormányforma változatlanul megmaradt egészen az 50-es évek elejéig.
Léteztek még "speciális" kormányok, melyeket ritkább kerékpártípusoknál használtak.Ide sorolhatók a versenykerékpároknál használt versenykormányok, a gyermekbiciklik kormányai, az árúhordó kerékpár kormánya, és az igazán különleges katonai kerékpár kormány.Árúhordó kerékpár esetén a kormánytest rendszerint az adott korszakra jellemző "túra" kormánynak megfelelő formát viseli, csak a kormánybilincsen található furat mérete különbözik(nagyobb) a szokványostól, a sajátos fékrendszernek és a különleges feszítőrendszernek köszönhetően.Katonai bicikliknél egy extra széles ,szokatlan formájú, csatos rögzítéssel ellátott, kormyányszárról levehető kormánytestet használtak, mely szintén különleges fék és hazánkban szokatlan feszítőrendszerrel volt ellátva. Meg kell jegyezni hogy a kis számban gyártott M-40 ejtőernyős magyar katonai biciklinél a "tipikus" katonai kormány helyett hagyományos formájú WM kormánytestet építettek be, azzal a különbséggel hogy a kormánybilincs felső lapján nem volt furat.A kormány rögzítését a megszokott diós rendszerű kormányék nélkülözésével, kisgyermekkerékpároknál ismert módón, a fejcsapágyon lévő szorítóbilinccsel oldották meg.
Az első időkben a kormányokat nikkeles bevonattal látták el. A nikkelt fokozatosan felváltotta a króm.Az évtized közepétől már csak néhány régies kerékpár típus kormányain használták a nikkel sárgásabb fényű bevonatát, feltehetőleg a klasszikus megjelenés érdekében.A 30-as évek vége felé ritkább esetben kadmiumos bevonat is fellelhető.A 40-es évek elején-közepén jellemző volt a feketére zománcozott(festett) kormányok használata, vélhetően a háborús helyzetben kialakult nyersanyaghiánynak köszönhetően.
1945 utáni bicikliknél ismét krómozott kományokkal találkozhatunk, annyi különbséggel hogy ez a króm valamivel sárgásabb , melegebb hatású a háború előtti szürkés hűvös fényű króm bevonattól.
A katonai kerékpárok kormányai ,ahogyan a legtöbb katonai bicikli alkatrész feketítéssel voltak felületkezelve.
|