VETERÁN KERÉKPÁR -SKISS- ALTES FAHRRAD
VETERÁN KERÉKPÁR -SKISS- ALTES FAHRRAD
Gyűjtemény
 
Egyéb
 
VIDEO

SKISS "FILM"

 
!!!! ÚJ !!!!

CSEPEL

 
Villák

 

VILLÁK

 

A Weiss Manfréd Művekben gyártott kerékpároknál megfigyelhető, hogy a főbb típus-vázakhoz nagyjából 8-10 féle villaformát használtak, mindíg az adott bicikli rendeltetésének megfelelően kiválasztva. Ezeket a villákat gyakorta építették be forgalmazói kerékpárokba is, noha ott időnként felbukkantak a WM típus-villáktól eltérő változatok is.

 

A villák "kiterítése" a formabeli eltérésekre koncentrálva történik, nem részletezve a méretbeli lehetőségeket-eltéréseket.(28"-26"-stb) A legtöbb típus-villa töbféle méretben készült az aktuális igényeknek megfelelően. Érdekesség, hogy elvileg meghatározott méretű (pl:-28") villák villaszárainak hossza is eltérést mutathat, attól függően hogy éppen melyik WM típus-vázhoz lett felhasználva. Az adott váz magasságához, geometriájához igazították a villa főbb méreteit, úgy a villanyak, mint a villaszár esetében.

 

A villák bemutatásánál a hangsúlyt a "Tipikus" WM biciklikben felhasznált "Tipikus" villák kapják. Forgalmazói biciklik villái csak érintőlegesen lesznek megemlítve, egy-egy érdekes formára rámutatva.

 

Azért ez az elhatárolódás, mert a Weiss Manfréd kerékpárok letisztult, jól körülírható "szépségét" nem szeretnénk elhomályosítani a forgalmazói gépek végeláthatatlan kuszaságával, úgy a villák, s úgy egyébként más alkatrészek tekintetében sem.

 

Az első "Csepel"  biciklik egy a "Puch"-tól átvett villaformával jelentek meg, jellegzetesen "Puch"-os hangulatot adva ezeknek a korai Magyar kerékpároknak. Ez az egyébként igen "csinos" túravilla alig tér el külföldi társától. Bár a mai napig elterjedt nézet, miszerint a "Puch" villák, és a korai "Csepel" villák közötti különbség  az acél villafej kiképzésében mutatkozik, mára már több jól egyben maradt lelet is tanúskodik arról, hogy a kezdeti időkben a "Csepel" villák villafejei szinte semmiben nem tértek el a "Puch" villák jellegzetes fejrészeitől. Gyakorlatilag szinte teljesen hasonlatosak, összekeverhetőek.

Ez a "Puch" típusú villa valamikor 1933 körül, már rendszerint villafejsapkával ellátva került a hazai biciklikbe, ekkorra már sajátos "Magyar" hangulatot adva az egyébként külföldi jellegű alkatrésznek. Ebben az időben a villaszárak már valamivel keskenyebbek, gömbölydedebbek voltak mint az első években, elegáns, kecses megjelenést biztosítva az egész kerékpárnak.

Egy 1931-es WM krékpárkatalógusban, a "Puch" típusú túravilla mellett, már találkozhatunk áruhordó villával, verseny villával, és ballon villával is. Ezek már egy jellegzetes "csepeli" formavilágban készültek, megalapozva a "Tipikus" Csepel túravilla egyedi vonalvezetését, ami aztán kisebb változtatások mellett meghatározó villaformája lett a hazai kerékpárgyártásnak.

Az eddig előkerült leletek alapján azt lehetne mondani, hogy a "Tipikus Csepel túravilla" valamikor 1933 körül jelenhetett meg, először a "Csoda" márkanevű férfi túrakerékpárokban. Valójában "Csepel" névvel ellátott bicikliknél csak az évtized közepétől kezdik használni, viszont ettől az időtől kezdve lassan abszolút jellegzetességévé válik a "Csepel" márkának. Későbbiekben szinte minden "Csepel"-nek mondott, vagy annak vélt bicikli meghatározó, összetéveszthetetlen alkatrésze. Lett légyen az eredetileg "Csoda", "Csepel", "Tura", avagy "Mátra" elnevezésű kerékpár, a korabeli emberek rendre "Csepel"-ként azonosították az ezen villával összeállított bicikliket.

A "csoda"  kerékpárok 1933 körüli megjelenése, az új "Csepel" túravilla mellett egy másik, a "Csoda ballon" villa bevezetését is magával hozta. Ez a ballon villa erősen eltér a "Csepel ballon" villától mind méreteiben, mind a fejrész kialakításában, formájában. Ezek a villák idővel több ballonnkerékpár típus jellemző alkatrészei lettek, manapság mégis a "Csoda ballon" villaként tekintünk rájuk.

A harmincas évek második felétől tovább szélesedett a paletta. A WM alapvázak választékának növekedésével egyidőben megjelentek újabb villaformák is, amelyek tovább növelték a variációs lehetőségeket. Kialakult egy igen változatos, színes "WM kerékpárvilág".

 

                                                                               VILLÁK

 

 

Csepel 1

 

 

1

2

3

 

A tipikus Csepel kerékpárvilla.

Csoda kerékpároknál 30 -as évek első felétől, Csepel bicikliknél 30-as évek közepétől.

Forgalmazói kerékpároknál is gyakori.

 

Csepel 2

 

 

1

2

3

 

 Csepel, és sok egyébb túrakerékpár jellegzetes villája a 40 -es évek második felétől ?-50-es évek végéig?

 

Csepel 3 (szoci)

 

 

1

2

3

 

A "szoci" korszak jellegzetes túra villája

Pl :-Mátra, Csepel Tura

 

Csepel Ballon

 

 

1

2

3

 

Ballon Csepel kerékpároknál már a kezdetektől.

Pl:-Csepel Ballon, Strapa Ballon

    Verseny  

 

1

2

3

 

  WM versenykerékpárok jellemző villája.

(Fecske , Villám)

 

Csepel Puch mintára

 

 

1

2

3

 

Korai Csepel túrakerékpárok jellegzetes, osztrák mintára készült villája.

A 30-as évek második felétől már csak Rapid, és Korvin bicikliknél.

 

Csoda Ballon

 

 

1

2

3

 

Ballon Csoda, és Sárkány kerékpár jellegzetes villája.

A fejrész kialakítása a Lady kerékpároknál is megegyező, villafejborítás nélkül.

 

Super

 

 

1

2

3

 

Katalógusban megnevezése:-Villa különlegesen erős acél fejjel.

Pl:-Super,és Extra kerékpároknál.

 

Extra

 

 

1

2

3

 

 

Kerékpárba beépítve, és villafejsapkával ellátva, könnyen összetéveszthető a "Super" villával.Esetenként még az előkerült leletek is furcsa keveredéseket mutatnak a "Super", és az "Extra " villák tekintetében.

Pl:-Torockó, The King, WM Sport

 

Mokány

 

 

1

2

 

Többek között Mokány, Best, Tátra kerékpároknál, más-más, az adott típusra jellemző villafejsapkával.

 

Katonai

 

 

1

2

3

 

Magyar Katonai biciklik villája, amely formailag meglehetősen hasonlatos a Ballon Csepel villához.

 

Árúhordó

 

 

1

2

3

 

Erős, speciális rövid villa.

 

Toldi

 

 

1

2

3

 

A "szoci" korszak ballon kerékpárjainak erős villája.
  ******  

 

OSO

 

1

2

A Kühne Mezőgazdasági Gépgyár kerékpárjainál használt villa, készülhetett bemarás nélkül , vagy bemarásokkal.

 

HB

 

1

2

Példa forgalmazói WM kerékpárba beépített villára.

 

Ezek után a harmincas évek igen "színes" váz-villa kombinációit, főként a negyvenes évek második felétől egyfajta egyszerűsödés, elsilányosodás követte. Ebben az időben szinte majdnem minden "Csepeli" biciklibe a "Tipikus" Csepel" villát szerelték. Azért a régi változatos villaformák elhagyása mellett mégicsak megjelent egy újabb, egyébként csinosnak mondható villatípus, a teljesen új formavilágot viselő, új WM SPORT bicikli jellegzetességeként. Ez a villaforma a"Rákosi" korszakban is megmaradt, a "WM SPORT"-ból átvedlett "RM SPORT" kerékpár alkatrészeként.

A "Tipikus Csepel"villa ugyan apró változtatásai mellett megélte a "Rákosi"korszakot, majd az azt követő években is sokáig életben maradt. Az újabb kori " Szoci" villák mellett is sokáig meghatározó "Csepeli" hangulatot adva az egyszerűbb "csepeli" kerékpároknak.

 

ÖSSZEHASONLÍTÁSOK

 

 

 

Csepel 1 - Csepel 2

Csepel 1 - csepel 2

 

 

 Csepel 1 - Csepel Ballon

 

 

 Csepel 1 - Csepel "szoci"

 

 

 

 

Csepel 1 - WM Verseny

Csepel 1 - WM Verseny

 

 

Csepel 1 - Csepel (Puch minta)

 

 

Csepel 1(Csoda)-Csoda ballon

 

 

 Csepel Ballon - Katonai

 Csepel Ballon - Katonai

 Csepel Ballon - Katonai

 

 

Csepel Ballon - Árúhordó

 

 

Csepel Ballon - Toldi

 

 

Csepel Ballon - Csoda ballon

 

 

Csepel 1 - Extra

 

 

Csepel 1 - Mokány

 

 

Csepel 1 - Super

 

 

Mokány - HB

 

 

Mokány - Kühne

 

 

 Mokány - Super

 

 

Kühne - Super

 

 

 

Csepel (Puch minta) - Extra

 

 

 

 

A változatos villákat tovább színesítették a különböző villafejsapkák, melyek vagy egy kerékpármárkát jellemeztek, vagy megadott villatípus korszakbeli változásaira hívják fel a figyelmet. Eleinte ezek a villafejborítások nikkelezett vasból, ezt követően krómozott rézből, s később alumíniumból készültek. Néhány villatípus esetén a változatosságot olykor éppen a villafejsapka használata, avagy annak elhagyása adta. Bár nem túl gyakori megoldásként, de időnként előfordult hogy magát a villafejet látták el mutatós króm bevonattal. A villafejborítás elhagyásának jó példája "Magyar katonai kerékpár" első villája, ami nagyon hasonló egy Csepel Ballon első villához, villafejborítás nélkül,  28 " -os változatban. Ezen villa jellegzetessége még az alsó  villaszárakban, a villapapucs felett található furat, ami a sárvédőpálca rögzítésére szolgált.

 

 

VILLAFEJSAPKÁK

 

 

Csepel 1

 

  1  

Eleinte vasból, később rézből, s legvégül alumíniumból készültek.

 

Csepel 2

Csepel 2

 

1

2

Eleinte  réz , majd egy formájában is eltérő alumínium 

villafejsapka jellemezte ezeket a villákat.

 

Csepel "Szoci"

 

1 Alumínium villafejsapka, amit később már elhagynak.

 

Csepel Ballon

 

1 Jellegzetes vas - lemez villafejsapka, nikkel vagy  króm bevonattal.

 

WM verseny

 

1 Vas - lemez villafejsapka nikkel, majd később króm bevonattal.

 

Csepel (puch minta)

 

1

Egyedi magyar megjelenést adott ez a villafejsapka, az egyébként külföldi formavilágot idéző villának.

Vas lemez, amit nikkeleztek, majd később krómoztak.

 

Csoda Ballon

 

1

 

Vas lemez villafejsapka általában króm bevonattal.

WM Lady villa-fejrésze megegyezik a Csoda Ballon villa fejrészével, de ott  villafejsapka nem került a villára.

 

 

Super

 

1 Eleinte réz, majd alumínium villafejsapka.

 

Extra

 

1 Eleinte réz, majd alumínium.

 

Mokány

 

1

 

Ezen krómozott réz villafejsapka, alap formájában megegyezik a 28 "-os The Best kerékpárok villafejsapkájával, annyi különbséggel hogy meglehetősen díszes kivágás található rajta.

 

Roppant sérülékeny.

 

 

Best

 

1

28 " -os The Best kerékpároknál.

26 "-os Best kerékpárokban általában 26-"-os Extra villa található.

 

Toldi

 

1  A "szoci" korszak jellegzetes, erős Ballon villájára.Eleinte krómozott rézből, majd alumíniumból.

 **************

******

 

 

 

Adott villatípus esetén megfigyelhető a villapapucs hosszának, a lapított résznek méretbeli eltérése. Feltehetőleg az évek előrehaladtával változott ez a tulajdonság. Bár ma még ezt nem tudhatjuk biztosan, hiszen egyéb, más gyártástechnológiai okok is közrejátszhattak. 

Megjelenésüket tekintve a villák általában a bicikli színének megfelelő festékbevonatot kaptak. A villafejsapkák alatt, a látszó részeken, gyakran festették a villafejeket a kerékpár csíkozásmintájának megfelelő színekkel. Ritkán előfordult hogy a villaszár alsó harmadát krómozták, de ez nem volt igazán jellemző mogoldás Weiss Manfréd bicikliknél.







 

 
Hobbi
 
WM
 
Bejelentkezés ?
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek